Thursday, July 23, 2009

DETIK PERPISAHAN

semalam ibu saudara sebelah isteri meninggal dunia. usianya dah masuk 80-an. meninggalkan 4 orang anak, 2 lelaki, 2 perempuan. meninggal secara mengejut... rebah katanya. suaminya yang dah uzur beberapa lama masih bernafas. tup..tup.. dia yang sihat pergi meninggalkan kita semua.

saya mendapat panggilan dr isteri mengatakan CIK (ibu saudara) meninggal. belum sempat saya nak mengesahkan siapa sebenarnya yang meninggal, isteri dah ulang 2..3 kali CIK dah tak ada. begitulah takdir hidup kita. kadang2 org yg dah sekian lama sakit belum meninggal, tetapi org yg masih sihat pergi dulu.

"Tiap jiwa (yang bernafas) itu akan merasai mati" - (Ali Imran : ayat 185)

saat kematian itu pasti tiba, tapi tiada siapa pun tahu bila ia akan menjemput kita. org yg sihat jgn berperasaan lambat lagi nak mati. kadang2 org yg dikatakan sihat dijemput dulu berjumpa Allah dari org yg sakit.

justeru, persiapkan diri kita dengan bekalan yang secukupnya. apakah bekalan yg kita nak bawa???? wang berguni-guni?? harta bertimbun-timbun?? kereta?? pakaian mahal???

TIDAK!!!

itu semua x berguna lagi di alam sana. semua itu hanya kegunaan di dunia yg fana ini saja. bekalan yg kita kena bawa nanti ialah taqwa.

TAQWA itu hanya boleh didapati bila kita mendekatkan diri kepada Allah, Rabbul Jalil... Tuhan yang menguasai segala-galanya.

oleh itu, beramal ibadah lah sebanyak2nya dengan hati yang tulus ikhlas hanya kepadaNya yang maha berkuasa. hiasilah peribadi kita dengan akhlaq mahmudah yang menjadi penyeri hidup Muslim sejati. bermuamalahlah sesama manusia dengan cara yang paling sopan dan baik.... serta jagalah hubungan kita dengan alam jangan samapai merosakkan atau memusnahkannya...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...