Friday, June 18, 2010

GILA BOLA

Demam piala dunia 2010 dah bermula. ramai orang sekarang ni khasnya peminat2 bola sepak menjadi tidak keruan. jadual hidup sudah berubah, sampai boleh bangun pukul 2.30 pagi semata2 nak tengok perlawanan bolasepak. kalaulah bangun pagi nak solat tahajjud dan beribadah alangkah indah dan berkatnya.

aku pun jadi terikut2 dengan demam bola ni. dulu semasa kecil aku tak minat tengok sukan bolasepak ni. ada sekali tu aku tengok dengan abang aku perlawanan bola memang tak best langsung bagi aku. "main apa ni sekejap bola kat atas sekejap kat bawah, kenapa tak bawa bola tu menyerang ke atas memanjang" getus hatiku.



tapi bila dah meningkat remaja barulah timbul putik2 kegilaan terhadap sukan ini. aku pun dah mula bermain bola waktu petang sampai kat maghrib baru balik rumah. main pulak kat padang yang unik, unik dengan pokok kelapa penuh. tersilap sepak kena pokok kelapa bola tu melantun balik sampai boleh masuk gol sendiri. aku main bola tak pernah jadi penyerang. cukup sekadar jadi pemain 'bek' saja, dan kadang2 disuruh juga jadi penjaga gol. kawan2 aku cakap aku ni cekap jadi penjaga gol. entah ya entah tidak!

seingat aku tahun ni kali ketiga aku tengok 'world cup'. sebelum ni tahun 2006 di Jerman, 2002 di Jepun/Korea. tahun 1998 aku tak tengok. sebab masa tu duk di UIA tengah study, tak sempat tengok bola. tv pun takde dalam bilik. tahu2 Perancis dah jadi Juara dan Zinadine Zidane mula digilai peminat.

susah juga nak tengok perlawanan world cup tahun ni. nak harapkan RTM memang malang lah... dahlah tak siarkan semua perlawanan secara langsung, duk ulang pulang perlawanan yang tak best. semalam aku tunggu juga sampai pukul 2, tengok2 disiarkan perlawanan chile dgn honduras. BENGONG betul la RTM bodoh ni! kempunan aku nak tengok Perancis lawan Mexico.

yang ada Astro pencekik darah. aku dah tak ambil sport astro kat rumah sebab jarang layan sport. aku mula terfikir nak ambil balik ke idak saluran sport ni??? yang ada kena gi makan atau minum kat restoran yang ada pasang astro siar perlawanan live. lagi baik kalau diorang pasang skrin besar kat luar. mesti ramai orang tengok. setakat ni dah 2 kali aku masuk restoran sambil makan sambil tengok bola. bini aku dengan anak aku yang baru nak masuk setahun tu pun aku bawa sama.

walauapapun aku harap tahun ni Argentina menang. bukan sebab nak tengok Maradona lari bogel, tapi aku suka tengok kelincahan Lionell Messi bawa bola.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...