Friday, November 30, 2012

MISTERI...

aku baru saja balik dari melihat sendiri tempat di Palekbang, Tumpat Kelantan yang dikatakan ada kubu Jepun yang sangat misteri. sampai disana dalam pukul 5.20 petang, malangnya dah tak boleh masuk sampai ke dalam lagi. Polis dah buat line kuning tak bagi lintas selepas daripada tu. 
















Kenyataan rasmi berkenaan kesahihan perkara ini belum diumumkan lagi. tapi dari cerita yang aku dengar sendiri dari orang kampung Palekbang yang ada di situ, mengatakan kubu ini sangat dalam dan luas. didalamnya dikatakan ada menyimpan bijih timah dan hasil galian lain. tak kurang juga yang menyatakan bahawa ada bom di dalam kubu tersebut. namun, kesahihan berita2 tersebut belum dapat dipastikan lagi. 

Tapi, kalau berdasarkan pengawasan yang rapi dilakukan pihak berkuasa, berkemungkinan besar memang ada sesuatu yang misteri di dalam kubu tersebut. samada misteri tersebut bakal membawa kekayaan atau kemusnahan kepada bumi Kelantan, itu WALLAHU 'ALAM...

MISTERI memang MISTERI...  

kehidupan ini sangat misteri. misteri di masa lampau, misteri hari ini dan sudah tentu misteri di masa akan datang. segalanya penuh dengan misteri. misteri di zaman dahulu ketika mana banyak lagi perkara atau orang atau binatang atau benda yang kita tidak tahu hari ini. samada ianya tersembunyi dengan sendiri, atau disembunyikan pihak2 tertentu. 

hari ini juga misteri. kerana kita tidak tahu apa akan berlaku kepada kita hari ini, setakat mana rezeki kita, perkara yang kita lakukan adakah ianya menjadi 'pahala' atau 'dosa'? 

apa lagi di masa depan. memang sangat2 misteri. kita tidak tahu apa yang akan berlaku kepada kita selepas ini. apa yang akan terjadi kepada kita sejam lagi, esok, minggu depan, bulan depan, tahun depan dan seterusnya. walaupun kita merancang dengan penuh teliti untuk melakukan program hari ini, esok, minggu depan, bulan depan, tahun depan, tapi yang menentukan samada perancangan kita itu benar2 terlaksana atau tidak adalah ALLAH. 

kita tidak boleh mendabik dada mengatakan bahawa perancangan kita tetap akan berjaya. sebaliknya ucaplah IN SHAA ALLAH... jika ALLAH izinkan akan dapat melakukannya. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...