Wednesday, October 6, 2010

KEKANGAN

Sudah lama aku tak posting dalam blog ni. rasanya dah hampir 3 minggu. hari ni baru nak start balik tulis blog. sebenarnya bukan apa, aku sekarang menghadapi sedikit KEKANGAN. KEKANGAN yang aku maksudkan itu adalah dari segi masa dan coverage internet kat sini.

aku sekarang kena jaga anak kat rumah mertua. isteri aku kena kursus kpli kat KL. jadi balik je dari sekolah, aku terus kena jaga anak aku ni. pagi tu aku tinggalkan dia dengan mertua. petang dan malam pulak giliran aku la pulak jaga si kecil ni. memang masa yang ada amat terhad. setiap masa kena jaga dan perhatikan dia. kadang2 bawak dia jalan2 dengan kereta, pusing kampung. time dia tidur je baru la boleh ber'internet'.

KEKANGAN dari sudut coverage pun ada. sebab aku duduk sekarang kat kawasan yang susah nak dapat line celcom. kadang2 ada, boleh guna, kadang2 xde line. aku pun tak tahu kenapa??? kalau kat KB anytime boleh on internet.

selain daripada dua KEKANGAN tadi, ada banyak lagi KEKANGAN dalam hidup kita. ada orang berhadapan dengan KEKANGAN dari sudut kewangan. pagi tadi aku tanya sorang budak darjah 3, kenapa dia tak datang sekolah hari isnin? dia jawab mak dia takde duit nak bagi buat belanja. duit dah digunakan kepada abang dia yang nak belajar. seidh betul rasa hatiku bila mendengarnya... rasa macam nak menangis bila terkenangkan sampai ada orang yang sanggup melarang anaknya pergi sekolah kerana tak ada duit nak buat belanja.

ada juga orang yang menghadapi KEKANGAN dari sudut kesihatan. ada orang yang kaya, wang banyak, harta bertimbun tapi ada masalah kesihatan. kena sentiasa ambil ubat, kalau tak penyakit makin menjadi2. dah tu kena berpantang bila makan. nak makan sedap dah tak boleh... alih2 kena makan roti dan air kosong je.

semua jenis KEKANGAN yang disebutkan termasuk KEKANGAN2 lain yang tak disebut menunujukkan bahawa hidup kita di dunia ini tidak boleh lari dari suasana yang memerlukan kita memerah otak dan akal fikiran mencari penyelesaian kepada masalah2 yang timbul akibat dari KEKANGAN2 tersebut. sudah menjadi lumrah bahawa ALLAH S.W.T. menjadikan semua KEKANGAN itu untuk menguji kita sejauh mana kita mampu bersabar menghadapinya.

apakah kita dapat mengatasi dan masih dapat mengawal nafsu dan kehendak kita dalam menghadapi KEKANGAN tersebut, atau kita tumbang tewas kepada tuntutan dan runtunan hawa nafsu yang membuak2 didalam diri kita sendiri. berapa ramai manusia yang dilakarkan sejarah jatuh tumbang bila berhadapan dengan KEKANGAN yang kadang2 begitu dahsyat.

orang yang alim pun jatuh tergoda dengan pujukan syaitan bila berhadapan dengan KEKANGAN nafsu yang sengaja ditimbulkan syaitan sebagaimana yang berlaku kepada seorang 'abid di zaman bani Israel,Barsisa. maka kita yang tidak mencapai tahap 'abid ini perlulah sentiasa berhati2 dengan godaan nafsu syaitan serta memperbanyakkan doa kepada Allah supaya kita tidak menjadi seperti kisah Barsisa itu.

berbahagialah orang yang berjaya melawan KEKANGAN yang timbul dan dari kerananya Rahmat Allah sampai kepada mereka dan akhirnya tempat mereka di akhirat adalah di dalam Syurga ALLAH yang penuh dengan semua kenikmatan... INSYA ALLAH!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...