Wednesday, January 12, 2011

BLAME..

Perangai manusia suka menyalahkan orang lain bila berlaku perkara2 yang tidak enak. tidak suka mengakui kelemahan diri sendiri.

Boss menyalahkan pekerja bila kerja yang diarah tidak dilakukan dengan sempurna dan baik. Pekerja pula menyalahkan boss bila tidak dapat melakukan kerja yang diarahkan dengan sempurna. Ataupun kalau bukan boss yang dipersalahkan, persekitaran pula yang jadi mangsa, Peralatan menjadi kambing hitam, rakan sebaya juga dipersalahkan. 

boss memerintah pekerjanya supaya membuat kerja2 tertentu. tetapi dalam masa yang sama, tiada pemantauan dilakukan, tiada bantuan dihulur, tiada kompromi ditunjukkan. pekerja melaksanakan kerja yang diberi. tetapi dalam masa yang sama kerja tidak dilakukan dengan bersungguh2, sambil lewa, curi tulang, tidak berbincang dengan boss bila menghadapi masalah. 

semua ini adalah sikap lumrah bagi sebahagian besar manusia. sepatutnya boss dengan pekerja sama2 berlapang dada bila melaksanakan kerja untuk kebaikan bersama. barulah hasil yang diperolehi adalah memberangsangkan dan berkualiti. apabila kedua2 pihak saling bekerjasama, bantu-membantu, berkompromi, ditambah dengan ketekunan dan ketelitian maka natijah kerja itu adalah sesuatu yang membanggakan. 

ingatan untuk diriku dan juga kawan2 yang lain... terutama untuk diriku yang banyak kelemahan ini. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...