Sunday, March 13, 2011

TSUNAMI 2

hampir 36 jam yg lalu dunia dikejutkan dengan kejadian gempa bumi dan tsunami yg berukuran 8.9 magnitude di jepun. kejadian yang amat dahsyat itu telah banyak menyebabkan kerosakan teruk kepada bandaraya Jepun dan mengakibatkan banyak berlaku kemalangan jiwa. peristiwa ini mengingatkan kita kepada peristiwa tsunami yang berlaku disekitar kepulauan Acheh, Sri Lanka, Afrika dan negara2 lain 7 tahun lalu. 



betapa hebatnya kuasa air yang Allah arahkan menyerang negara2 terbabit. air yang merupakan keperluan kita seharian sebagai sumber minuman boleh membawa malapetaka yang dahsyat kepada manusia bila ia datang dalam jumlah yang banyak dan deras. kuasa Allah yg Maha Agung tidak ada satupun manusia atau binatang atau Jin atau apa saja yang dapat menyekatnya. iza araada syaian an yaquula lahu kun fayakuun... 


manusia dengan sikap angkuh dan kesombongannya tidak dapat sama sekali mengatasi apa yang Allah takdirkan berlaku ke atas mereka. negara Jepun yang dikenali sebagai sebuah negara yang paling maju di Asia akhirnya ranap hanya dalam sekelip mata saja. terbaru dilaporkan beberapa loji nuklear mereka hancur musnah, menambahkan lagi rasa ketakutan dan kebimbangan penduduk dunia terutamanya warga Jepun akan bahaya pendedahan kepada Radiasi dan Radioaktif yang terhasil daripadanya. 

kita sebagai umat Islam perlu menjadikan peristiwa ini sebagai iktibar untuk memberi peringatan supaya jangan lalai dan lupa dari terus mengabdikan diri kepada Allah. rakyat Jepun yang sebahagian besar mereka bukan beragama Islam didatangkan oleh Allah S.W.T. dengan bala yang amat dahsyat dan menakutkan. mereka yang bukan beragama Islam mati dalam keadaan yang amat hina, dihanyutkan air, lemas, terbakar dan sebagainya hasil dari kejadian tsunami tersebut. mana2 orang yang beragama Islam perlu mengambil iktibar dengan nenyakini bahawa Allah berkuasa melakukan segala-galanya. tiada kuasa yang dapat mengahalang Allah dari melakukan perkara yang diekehendakiNya. Allah yang bersifat dengan sifat Iradat (berkehendak) dapat melakukan apa saja tanpa sekatan atau halangan dari zat lain). 

kadang2 kita merasakan bahawa kita ini terlalu hebat, terlalu bijak, terlalu maju hinggakan kita terlupa akan fungsi dan tugas sebenar kita dijadikan dimuka bumi ini. lalu, ambillah peringatan Allah ini untuk kita kembali memahami dan mengamalkan misi kita yang sebenar.  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...