Monday, May 23, 2011

HALUS ATAU KASAR?

mempengaruhi seseorang mempercayai dan mengikut apa yang kita mahukan tidak terlalu mudah. manusia dewasa bukan seperti kanak2 yang mudah dipujuk dengan aiskrim atau coklat supaya menurut kata. berhadapan dengan orang dewasa memerlukan skill dan ilmu2 tertentu untuk memujuk dan seterusnya mempengaruhi seseorang itu supaya menerima pendapat, kepercayaan, ideologi, atau anutan kita. 

cara tersebut boleh dibahagikan kepada 2. ada yang bersifat keras, memaksa, ugutan keras. 1 lagi dilakukan secara lembut dan halus. menggunakan kaedah psikologi membuatkan seseorang itu secara tidak sedar mengikut atau mempercayai dan menerima apa yang ingin disampaikan. 

semua bidang sama ada dakwah agama, politik, urusan perniagaan, memsyuarat perlu dilakukan dengan mengambil kira aspek psikologi subjek yang ingin dipengaruhi. ada yang menggunakan fakta2 yang nampak menarik. walaupun ada juga kadang2 yang seolah2 memberikan fakta tetapi sebenarnya adalah 'auta' iaitu fakta yang diputarbelit dan diseleweng dah jadi seperti filem hindi atau tamil yang banyak belit sebelit lidah untuk menuturkan bahasa mereka. 

ada juga yang menggunakan sentuhan emosi dan rasa dalam cubaan mempengaruhi seseorang. dibawakan cerita2 dan andaian2 yang boleh memudaratkan sentimen kekeluargaan, kumpulan, kepercayaan, bangsa, atau bahasa sekolompok subjek yang berkongsi ciri2 pengenalan yang sama. 

tak kurang juga ada yang secara direct menyebut apa yang dimahukan oleh mereka untuk dilakukan oleh subjek yang menjadi sasaran mereka. golongan ini dilihat tidak begitu pandai dan cerdik dalam menilai tahap emosi, perasaan dan sentimen orang lain. kadang2 golongan ini boleh bertindak secara agresif jika subjek tidak memberikan respon sebagaimana yang diharapkan. penderaan fizikal mungkin terjadi dalam sesetengah keadaan yang terlalu kuat unsur penentangan dan penolakan ke atas ajakan mereka. 

1 lagi mungkin cara yang agak konservatif dan lama tetapi masih diamalkan sehingga ini iaitu dengan cara menyogok atau memberi rasuah kepada subjek supaya mengikut kemahuan mereka. guru pelatih merasuah murid supaya bersikap baik ketika penilai melakukan penilaian, ahli perniagaan merasuah pihak berkuasa supaya barangan mereka yang masuk secara tidak sah dilepaskan begitu saja, pemimpin memberikan rasuah kepada rakyat (perwakilan) supaya mengundi mereka dalam jawatan2 tertentu, pesalah jenayah atau trafik memberikan rasuah kepada polis atau penguasa supaya kesalahan jenayah mereka terlindung dan tidak dibicarakan. itulah contoh2 pemberian dan penerimaan rasuah yang kerap berlaku di dalam negara2 di dunia ini. 

walau apa pun cara yang digunakan, 'menete menerak' bagi orang yang mempunyai keazaman yang tinggi, berintegriti utuh, berakauntabiliti unggul mencontohi akhlak dan perilaku Rasul2 dan pemimpin agung Islam, mereka tidak akan dipengaruhi. biar mati jasad di bumi, namun kebenaran tetap dijaga dan dizahirkan kepada manusia!   

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...