Monday, August 22, 2011

dimana lailatul qadr?

malam ini malam 23 ramadhan. dikatakan malam lailatul qadr ada pada salah 1 dr 10 malam terakhir ramadhan. mungkin malam ini adalah malam lailatul qadr. atau mungkin juga ia telah lepas. atau boleh jadi juga ia masih belum tiba. 

malam yang LEBIH BAIK dari 1000 bulan. dianggarkan beruia lebih kurang 84 tahun. bayangkan kita dapat beribadat kepada Allah selama lebih 84 tahun. usia kita pun belum tentu dapat mencapai hingga 84 tahun. ada ramai orang yang mati ebelum menginjak ke usia tersebut.

malam ini hujan lebat. mengikut petandanya malam ini bukan malam lailatul qadr. kerana pada malam lailatul qadr dikatakan hujan hanya turun renyai2 pada jam 2-3 pagi. semasa sedang solat terawih tadi tiba2 hujan turun dengan agak lebat. makin lama makin lebat hinggalah sekarang hujan tak berhenti lagi. 

pada pagi keesokannya pula dikatakan matahari bersinar tetapi tidak menyilaukan mata. boleh tengok matahari naik dengan jelas. itu antara tanda2nya malam lailatul qadr. 

bila bertemu dgn malam lailatul qadr kenalah banayakkan ibadah. baca Qur'an, solat malam, berzikir, menuntut ilmu dsb. tp bukan bermakna bukan malam lailatul qadr kurangkan ibadah atau takde ibadah langsung. kena sentiasa perbanyakkan ibadah lebih2 lagi pada malam lailatul qadr.  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...