Monday, October 3, 2011

LAMBAIAN KAABAH


baru bbrp jam tadi ada majlis solat hajat di rumah. solat hajat ni kerana abg dan kakak iparku akan pergi menunaikan fardhu haji lusa. ptg esok mereka berdua naik kapal terbang dari pengkalan chepa ke KLIA. lps tu pagi lusa diorang akan bertolak ke Makkatul mukarramah. 

ramai jugak org dtg solat hajat. ada dalam 60 org campur lelaki dan perempuan. sehari dua sebelum tu pun dah ramai org yg datang nak 'berjumpa' dgn diorang berdua ni. 

mereka akan pergi selama 48 hari disana. maknanya sebulan lebih, lama juga tu masanya. kiranya mereka ni masih lagi dikalangan orang yang terawal di'jemput' mengerjakan haji. mudah2an haji mereka adalah haji yang mabrur, haji yang diterima oleh Allah S.W.T aku ni tak tahu lagi bila boleh pergi menunaikan haji. insya Allah masanya akan tiba pada masa akan datang. niat dan azam dah ada, cuma kena rajin 'topup' wang dalam akaun tabung haji. 

menulis mengenai ibadah haji ni, teringat kepada nabi Ibrahim dan nabi Ismail. kisah merekalah yang menjadi sebahagian dari pensyariatan ibadah haji ini. teringat bagaimana kisah nabi Ibrahim yang meninggalkan isterinya Siti Hajar dan anaknya nabi Ismail di padang pasir yang tandus dan tidak ada pokok kayu atas perintah Allah S.W.T.

bagaimana Siti Hajar berulang alik dari Safa dan Marwah untuk mencari air bagi dirinya dan juga putera kesayangan nabi Ismail yang sedang menangis terisak2 kehausan. daripada sinilah, Allah mensyariatkan supaya umat Islam yang mengerjakan haji melakukan sai'e dari Safa ke Marwah mengingati pengorbanan yang dilakukan Siti Hajar. 

begitu juga dengan irhas yang berlaku ke atas nabi Ismail. dimana semasa ibunya sedang kehulu hilir mencari air, kakinya mengais2 tanah sehingga dengan izin Allah keluar mata air yang sehingga kini dikenali air Zam-zam. Air Zam-zam yang tidak pernah kering dan habis ini masih lagi diminum dan dibawa balik oleh umat Islam yang mengerjakan haji dan juga umrah di sana. 

kalau dilihat kepada kesatuan dan semangat persaudaraan Islam, ibadah haji ini memanifestasikan perhimpunan manusia yang terbesar didunia. ia menggambarkan bahawa umat Islam itu adalah satu dan sepatutnya umat Islam benar2 bersatu dalm segenap segi kehidupan. barulah kehidupan umat Islam seluruh dunia akan terjamin keselamatannya, kebajikannya, pendidikannya, kesihatannya, dan kebahagiaannya. 

kembali kepada penilaian individu, ibadah haji adalah kemuncak kepada peribadatan kita sehari2. ini kerana boleh dikatakan ibadah haji itu menghimpunkan segala jenis ibadah didalamnya. ada solat, zikir, doa, korban, tawaf, dsb. didalamnya juga ada latihan membentuk akhlak dan personaliti muslim sejati kerana orang yang mengerjakan ibadah haji dikehendaki berkelakuan baik, sopan, sabar, ikhlas, jujur dan rajin. 

maka, sesiapa yang mengerjakan haji perlu melakukan ibadah hajinya dengan sepenuh jiwa dan raganya serta mengharapkan semoga ibadah hajinya itu diterima oleh Allah S.W.T dengan mendapat haji yang MABRUR. kerana RasululLah S.A.W. pernah bersabda :  “Haji yang mabrur itu, tidak ada balasan baginya melainkan syurga” (Hadis Riwayat Ahmad di dalam kitab Baqi Musnad al-Mukatthirin, bab Musnad Abi Hurairah r.a).


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...