Thursday, August 29, 2013

MERDEKA



SELAMAT MENYAMBUT ULANGTAHUN KEMERDEKAAN NEGARA YANG KE 56. 
rupa2nya dah masuk 56 tahun negaraku merdeka. merdeka dalam erti bebas mentadbir negara dengan cara sendiri. tiada lagi penguasaan kuasa2 asing ke atas sistem pentadbiran negara. pemerintah negara adalah orang kita sendiri, rakyat Malaysia sendiri, bermula dari sekecil2 jawatan hinggalah kepada sebesar2 jawatan. semuanya dipegang oleh anak bangsa kita. 

itu merdeka dalam konteks negara. bagaimana dengan konteks merdeka diri? adakah kita telah bebas merdeka dari sebarang kuasa ke atas kita? atau kita masih dijajah syaitan? iblis? nafsu? memang kita tidak boleh bebas secara mutlak. ini kerana kita tetap menjadi hamba. tetapi bukan hamba kpd syaitan, iblis, nafsu. tapi kita adalah hamba kepada Allah, Tuhan yang Maha Berkuasa. 

kita sentiasa terikat dengan undang2 dan peraturan yang telah ditetapkan oleh Allah S.W.T. kita tidak boleh melakukan segala perkara yang kita inginkan. ada perkara yang boleh kita lakukan, dan ada juga perkara2 yg tidak boleh kita lakukan. semuanya bergantung kepada keizinan daripada Allah selaku Tuan (Master) kita semua. 

kalau kita langgar juga arahan Allah maka bermakna kita telah mengundang kemurkaanNya. dan jika Allah telah murka kepada kita, maka tidak ada satu pun kuasa yg boleh menolong kita kecuali semuanya lemah bila berhadapanm dengan Kuasa dan Keagungan Allah. 

kalau kita boleh menunjukkan semangat patriotik terhadap negara dengan mengibarkan bendera, bersumpah taat setia kepada negara, maka lebih lagilah kita kena tunjukkan ketaatan kita kepada Allah dengan menjadi hamba yang patuh, taat, setia melebihi segala2nya. hatta jika kesetiaan kita kepada Allah dilihat bercanggah dengan kesetiaan kepada yg lain, maka kesetiaan kpd Allah itulah yg perlu diutamakan. ketepikan segala ketaatan kpd benda2 lain jika ianya bercanggah atau 'berlaga' dengan ketaatan kepada Allah. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...