Tuesday, September 15, 2009

PROGRAM HARI INI

Hari ni 25 Ramadan bersamaan dengan 15 september hari selasa. ada 2 program penting yang berlaku kepadaku hari ini. pertama satu majlis khatam al-Qur'an peringkat sekolah diadakan pagi tadi. aku ditugaskan mengepalai bacaan al-Qur'an untuk majlis khatam tu. selain aku ada 5 orang ustaz dan ustazah yang lain dan juga 11 orang murid turut sama memimpin bacaan khatam. murid2 yg lain ikut baca ayat demi ayat yang dibaca.

terasa sungguh sejuk dan tenang hati bila dapat baca al-qur'an. murid2 pun nampak ceria dan bersemangat mengikut bacaan guru. inilah rahmah dan berkat berada di bulan Ramadhan al-mubarak.lepas majlis khatam diadakan penyampaian hadiah galakan dan bunga 'sumi' (ganti telur) kepada murid2 yang telah khatam al-qur'an dari tahun 1 hingga 6. ada seramai lebih kurang 65 orang murid yang telah khatam. semoga dengan hadiah galakan ini akan menaikkan lagi semangat murid2 yang belum khatam untuk berusaha hingga khatam al-Qur'an.

dalam pukul 9 pagi, isteriku telefon beritahu ayah kepada isteri abang dia (ayah biras aku la tu) meninggal dunia pagi ni. aku terus telefon abg iparku tanya nak 'simpan' pukul berapa? dia jawab pukul 3. aku terus jumpa guru besar minta balik awal sikit sebab nak pegi tempat kematian. guru besar jenis sporting terus je beri kebenaran.

pukul 12 tgh hari aku balik umah. tunggu zohor, lepas solat zohor terus pegi umah ayah biras. masa pegi tu lalu ikut jalan sekolah chung cheng kat KB.jalan jem sikit sebab kebetulan budak baru balik sekolah. lepas tu lalu ikut jalan masjid muhammadi pun jalan jem sikit. sampai tendong aku lalu ikut jalan short cut ikut jalan nak ke umah mertua. sampai je umah yang nak dituju tgk org dah usung jenazah. ingatkan dah nak kebumi, tapi bawa ke masjid nak sembahyangkan dulu. sempat jugalah aku solat untuk jenazah Allahyarham.

lepas solat, terus kebumikan di kawasan perkuburan berdekatan. aku tgk biras aku menangis jugak tgk ayah di kebumikan. xkan jumpa lagi di dunia ini. insya Allah akan ketemu kembali di akhirat yang kekal abadi.

rasa insaf, takut, gerun, bimbang, sedih serta merta datang dalam benak hatiku. hari ini giliran dia, giliran aku bila la agaknya??? entah malam ni.. esok... lusa... bulan depan.... tahun depan... 10 tahun lagi... WALLAHU A'LAM

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...