Saturday, September 19, 2009

TAHAP SISTEM PENGANGKUTAN BAS DI NEGARA KITA

Hari ini aku nak komen sikit mengenai mutu atau kualiti sistem perkhidmatan pengangkutan terutamanya bas ekspress di negara kita ini. aku ni memang selalu naik bas ekspress. boleh dikatakan setiap minggu mesti naik bas ekspress ke KL jumpa dengan anak isteri sebab isteri aku keje kat sana.

ada macam2 syarikat bas ekspress dari KB ke KL ni. antaranya bas Transnasional, Mutiara, Sani, Mahligai, Utama, Cepat, Darul naim, Perdana dan Budaya. dalam banyak2 bas ni ada macam2 benda nak kena komen. ada yang bagus, kena kata bagus. dan ada yang kurang memuaskan kenalah kata kurang memuaskan.

ada bas yang selesa, tempat duduk luas, tempat letak kaki luas,disediakan selimut takut sejuk, nak tidur lena pun boleh sebab bunyi enjin perlahan. tapi ada jugak bas yang sempit, tak sesuai dengan nama bas. nama menggambarkan tempat yang luas, selesa, best... tapi ruang dalamannya sempit, tempat letak barang kat atas pun sempit.. sampai kena letak kat kaki.

ada pulak tu bas yang dah uzur, kadang2 air air cond jatuh mencurah2 sampai hari tu terkena pakcik yang duduk kat kerusi ti... habis basah. ada jugak yang sitem pintunya tak berapa kukuh. pintu keluar dalam bas tu boleh terbuka masa bas bergerak. nasib baik pakcik kat kerusi tak jatuh. kalau tak, jadi kes berat la syarikat bas tu...

ada jugak bas yang drivernya cuai dan tidak bertimbang rasa sampai pernah langgar kereta orang... (tapi tak tahu apa jadi dengan kereta tu). pernah sekali tu bas ni hampir2 nak langgar kereta aku. masa tu adik ipar yang bawak. kalau kenalah agak2nya dah arwah aku ni...

kesimpulannya, mutu perkhidmatan bas ekspress di negara kita ini masih lagi di tahap kurang memuaskan. banyak lagi yang perlu diperbaiki untuk keselesaan penumpang... janganlah harga tambang bas makin naik tapi mutu perkhidmatan macam tu juga. kepada pengusaha syarikat bas, atau driver bas, atau keluarga driver bas yang ada terbaca artikel ini, saya mintak maaflah... janganlah terasa. ini luahan dan pandangan ikhlas saya selaku pelanggan tetap anda semua..

SELAMAT HARI RAYA.. MAAF ZAHIR BATIN...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...