Thursday, December 31, 2009

2009 bye bye... 2010 welcome!!!

hari ni merupakan hari terakhir kita di tahun 2009. esok, 1 januari 2010 bermulalah catatan hidup kita di tahun baru masihi. tahun ini bakal meninggalkan kita tak berapa jam lagi. sudah berapa banyak amalan yang kita lakukan pada tahun ini... apakah perancangan kita pada tahun ini tercapai atau tidak?? hanya kita yang dapat menjawabnya.

buku baru bakal dibuka esok. dikedai2 banyak menjual diari untuk ditulis liku2 kehidupan kita bergelar insan di dunia ini. masuk tahun baru juga bermakna usia kita semakin meningkat. bayi beransur2 berkembang menjadi kanak2, kanak2 berubah menjadi remaja, remaja berkembang meningkat dewasa, dewasa menginjak ke usia tua... begitulah seterusnya putaran hidup kita di dunia hinggalah kubur menjemput kita tinggal di dalamnya untuk jangka masa tertentu.

alam dunia yang kita hidup sekarang bakal ditinggalkan. setiap insan pasti akan merasai mati. bila mati, kita akan dihidupkan semula. di sana nantilah kita bakal diberikan upah atau hukuman oleh Allah S.W.T. atas apa yang kita kerjakan di dunia yang fana ini.

masa berlalu, waktu beredar. masa juga adalah makhluk Allah. bila tiba masanya, masa juga akan mati. tiada lagi masa, masa akan disembelih. yang bahagia akan berterusan bahagia di Syurga, yang derita berkekalan derita azab sengsara di neraka... kecuali mereka yang diampunkan Allah dan dimasukkan juga ke Syurga.

banyak peristiwa gembira, sedih, ngeri, menakutkan kita kongsi bersama di tahun 2009. panjang umur nanti, kita juga akan berkongsi perasaan gembira, sedih, dsb di tahun 2010 nanti. masa berputar, nadi bergerak, nyawa bernafas... bila tiba masa itu semua tiada.... kembali ke RAHMATULLAH!!!

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...