Monday, January 4, 2010

ALLAH Tuhan sekalian 'alam...

Heboh diperkatakan orang di Malaysia dalam minggu ni berkenaan isu penggunaan kalimah ALLAH oleh orang bukan Islam. Ia berikutan keputusan mahkamah tinggi yang membenarkan penerbitan mingguan Katolik Herald The Catholic Weekly menggunakan nama Allah.

Kalau mengikut hukum sebenar nama Allah sememangnya merupakan tuhan bagi seluruh makhluk. samada manusia, binatang, tumbuhan, bukit-bukau, gunung-ganang, bumi, langit, laut semuanya yang bernama makhluk adalah ciptaan Allah S.W.T. dan mesti bertuhankan Allah. Justeru Allah lah tuhan semuanya. soal samada manusia beriman atau tidak kepada Allah itu jatuh nombor dua, tiga dan seterusnya. Yang penting kita mesti beriktikad dengan yakin bahawa Allah adalah Tuhan semua makhluk.

Di dalam al-Qur'an sendiri ada menyebutkan bahawa orang2 kafir juga mengakui dan menyebut bahawa Allah yang menciptakan mereka. Firman Allah S.W.T:

“Dan sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak menggunakan akal (untuk memahami tauhid)

(Surah al-Ankabut ayat 63).


ayat ini dengan jelas menunjukkan penggunaan kalimah Allah oleh orang2 kafir sebagai nama tuhan kepada mereka.

Namun begitu, secara praktikalnya suasana di Malaysia pada hari ini tidak begitu mengizinkan penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam. ini kerana ia boleh mendatangkan fitnah dan malapetaka kepada keharmonian hidup masyarakat malaysia.

sejak dari dulu orang2 kristian di semenanjung tidak menggunakan nama Allah, tetapi tiba2 mereka ingin menggunakannya. apakah ini sebagai salah satu daya tarikan yang akan mengelirukan umat islam terutamanya yang jahil dan cetek ilmu agama apabila didatangi golongan mubaligh dengan menggunakan kalimah Allah bagi merujuk kepada tuhan mereka???

seperkara lagi ia juga akan mendatangkan bentuk penghinaan dan cemuhan kepada makna Allah yang sekian lama difahami oleh masyarakat Islam bilamana golongan kristian ini menggunakan nama Allah untuk merujuk kepada tuhan Bapa, tuhan Anak dan tuhan 'holy spirit'.

bukankah ini akan menimbulkan kemarahan dan kebencian ke dalam hati umat Islam dan sekiranya tidak diurus dengan baik ia bakal menyebabkan malapetaka massa yang teruk sebagaimana yang kita lihat berlaku di Ambon beberapa tahun yang lepas. ini semua tidak mustahil boleh berlaku di negara kita.

langkah yang diambil oleh pihak kristian terutamnya bermazhab katolik ini mungkin mempunyai maksud tersirat iaitu untuk menimbulkan kekliruan ke dalam hati umat Islam. mereka mungkin terdesak menggunakan cara ini untuk mengembangkan lagi proses kristianisasi dan evangelazation mereka di Malaysia. namun harus diingat tindakan mereka ini seolah2 cuba menyalakan timbunan kayu api kering yang menunggu masa saja untuk marak membakar seluruhnya.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...