Monday, February 22, 2010

LUTUT BERKULAT!





semasa balik dari menjemput adik di sekolah tadi, aku terpandang rakan sekelas semasa belajar di sekolah yang sama dengan adik aku belajar sekarang. aku lihat warna kulitnya dah berubah, dulu putih sekarang agak gelap sedikit. kerja kuat dan kerja tengah panas agaknya.

tapi, bukan itu saja yang berubah. ada lagi yang aku perhatikan dah berubah. dia berseluar pendek. lelaki dewasa naik motosikal berseluar pendek. kalau lelaki cina atau india yang bukan Muslim munasabah jugak pakai seluar pendek. ini seagama denganku, dulu bersekolah sama denganku di sekolah Agama Arab. tapi, kenapa bila dah kerja dan jadi bapak orang dah tukar penampilan.

mengapa dibuka aurat sampai nampak lutut berkulat tu??? aku walaupun pakai kain sarung ketika tu tapi masih lagi menutup aurat. inilah masalah orang kebanyakan dari kita. memandang enteng soal agama, walau sekecil2 perkara. dulu, semasa bersekolah dah jenuh ustaz2 dan ustazah2 bersyarah tentang hukum Islam dan Adab2 yang kena jaga. entahlah, kenapa boleh jadi macam tu. itu yang belajar di sekolah agama... kalau yang belajar di sekolah bukan aliran agama tak tahulah macamana gamaknya. namun, aku tak kata semua, ada ramai juga yang belajar di sekolah bukan agama tapi menuruti hukum syariat Islam.

hatiku sedih tengok kawanku yang sorang ni. kawan2 lain tak tahulah macamana gamaknya???!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...