Tuesday, July 20, 2010

JANGAN JADIKAN AKU BEGINI YA ALLAH...

ketika masih belajar di sekolah dan di universiti begitu bersemangat dan bersungguh belajar ilmu agama. ilmu tinggalan para nabi dan ulama2 silam yang penuh dengan makrifat serta hikmah untuk kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat. semasa belajar memang berniat untuk gunakan ilmu itu ke arah kebaikan, berdakwah kepada masyarakat menunjuk jalan yang benar 'siratul mustaqim' kepada mereka.



malangnya, bukan sedikit mereka yang habis belajar ilmu agama di peringkat universiti yang tidak menunjukkan komitmen sebenar sebagai graduan agama yang dipanggil masyarakat sebagai ustaz2 dan ustazah2. kenapakah perkara ini berlaku??? apakah kerana ada diantara mereka yang sememangnya niat mereka belajar bukan kerana hendak berdakwah, sebaliknya hanyalah sebagai 1 sebab untuk mendapat kerja... mendapat habuan gaji yang sedikit!

ataupun kerana mereka telah rebah dibawah pujukan nafsu, tipudaya iblis dan syaitan yang sentiasa menyesatkan manusia. tidak pelik kalau orang awam melakukan dosa samada dosa besar atau dosa kecil, kerana mereka yang digelar 'ustaz' dan 'ustazah' melakukan dosa yang sama.

mengapa ilmu yang dipelajari tidak sampai kepada pembentukan peribadi dan rohani islamiah yang tinggi? apakah kerana ilmu itu dipelajari sahaja dan tidak sesekali atau hanya jarang2 diamalkan? ada ilmu tapi tidak diamalkan ibarat pokok yang tidak berbuah. pokoknya tinggi, besar, daunnya rendang, tapi sayang buahnya tak ada. usahkan manusia, beruk pun tak boleh memakan hasilnya!

inilah agaknya kejayaan besar iblis bilamana golongan yang tahu agama menikus, bila timbul isu2 agama yang perlu dijelaskan kepada masayrakat. atau yang lebih teruk lagi bahkan lebih jahat dan celaka dari orang awam bilamana golongan tahu agama sendiri yang berlagak seolah2 menjadi ketua kepada perbuatan dosa dan maksiat.

YA ALLAH, YA TUHANKU! jangan jadikan aku seperti mereka yang aku coretkan diatas. aku berpesan kepada diriku sendiri dan juga kepada insan2 yang sudi menjengah blogku ini. ya ALLAH... kasihanilah aku!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...