Monday, July 12, 2010

SPAIN... ANDALUSIA...

Akhirnya Sepanyol @ Spain berjaya menjuarai Piala Dunia 2010 menewaskan Belanda @ Netherland @ Holland 1-0. kemenangan yang pastinya menggembirakan ramai orang terutamanya rakyat Sepanyol dan juga peminat2 Sepanyol termasuk aku sendiri. sebelum ni aku minat Argentina, tapi selepas diaibkan Jerman 4-0, aku berlaih sokong Sepanyol pulak. Belanda aku tak minat sebab dia kalahkan Brazil, aku target final Argentina bertemu dengan Brazil tapi tak kesampaian. jadi aku sokong mana2 kumpulan yang menentang 2 negara(belanda dan jerman)ni dalam Piala Dunia 2010.


dalam kesibukan menjangkakan pasukan yang akan menang, timbul pula cerita sotong 'paul' buat ramalan. lepas tu burung nuri pula dikatakan buat ramalan. maknanya manusia ni suka buat ramalan dengan menggunakan petunjuk lain bukan sekadar pendapat dan andaian peribadi semata2. apa rasionalnya percayakan 2 ekor binatang tu??? apakah ini tidak sama seperti perbuatan Musyrikin yang menyembah batu, pokok dan objek2 lain dan dianggap sebagai Tuhan?! secara halus kita nak disesatkan aqidah gara2 gilakan bola sepak.

tahniah Sepanyol! memang layak bagi negara ini bergelar juara kali ini. tengok kepada perlawanan semalam memang terserlah kehebatan sepanyol dengan star players yang agak ramai mengatasi pasukan Belanda. Cuma mereka bermain bermati2an untuk merebut piala dan juga hadiah yang bernilai berjuta2. hati kecil dah kata akan berkesudahan dengan sepakan penalti melihat kepada perlawanan yang berlanjutan hingga ke masa tambahan. tapi, sebelum habis masa tambahan separuh kedua, wira Sepanyol, Iniesta berjaya menjaringkan gol. ada yang kata gol tu offside, tapi bagi orang yang tahu peraturan permainan tahu bola itu tidak offside.

itulah gambaran hidup manusia yang sentiasa dalam perlumbaan. saabiqan bilkhairat! kalau tidak pantas, tidak cekap, tidak mahir bola itu akan berada di pihak lawan dan mereka berjaya menewaskan kita. begitu juga hidup insan di bumi ini, kalau tidak ada ilmu, tidak ada iman, tidak ada akhlaq hidup akan pincang, rosak dan akhirnya jatuh di kaki pujukan nafsu syaitan. tengok bola, ambil iktibar, kejar bola ibarat kejar masa untuk beribadat dan berbuat baik. menjaringkan gol ibarat berbuat baik kepada manusia lain atau kepada binatang dan juga alam. melihat jauh ke dalam dengan mata hati, bukan hanya melihat juz'i dan realiti palsu. ada iktibar yang boleh dikorek dan digali serta dipakai sepanjang hidup insani!. BRAVO ESPANYOL!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...