Friday, July 23, 2010

'JEM' atau 'JAM'


Semalam aku terperangkap dalam 'jem' yang amat teruk. aku balik dr rumah kakak aku jam 4 petang. sampai rumah jam 6 petang. biasa dalam setengah jam dah sampai rumah. tapi semalam 2 jam aku terperap dalam kereta nak tunggu sampai rumah.

rasanya mungkin sebab semalam hari khamis, hari akhir kerja di kelantan untuk tempoh seminggu. jumaat dan sabtu cuti jadi ramailah orang yang balik ke kampung semalam. ditambah pulak dengan hujan yang agak lebat, menyebabkan jalan bertambah2 'jem'. kenderaan memang bergerak dengan begitu perlahan. tiap kali nak sampai ke mana2 simpang 'jem'nya makin bertambah teruk.

jadi, persoalannya bila dalam keadaan begitu jiwa akan berasa sangat tension dan stress pun makin meningkat. apa lagi kalau ada pemandu lain yang buat aksi kurang ajar contoh memotong sebelah kiri atau masuk tak bagi signal... memang bertambah stressnya. keadaan ini perlu ditenangkan kalau tidak ia akan membawa kepada masalah baru. apa2 pun kita kena fikir apa yang perlu dibuat untuk mengelakkan dari rasa tension dan stress yang melampau ketika itu.

ada bermacam2 cara dilakukan kita untuk elak dari rasa stress ketika terperangkap dlam 'jem'. ada yang suka buka radio kuat2 lepas tu kalau ada lagu yang diputarkan sama2 menyanyi dengan penyanyi tu dalam kereta. ada juga yang suka telefon orang lain untuk membantu mengalihkan perasaan marah semasa 'jem' kepada perbualan. ada juga yang buat aksi2 pelik kononnya nak bagi release tension, sampai orang kat sebelah dan tepi kereta tengok pun jadi pelik.

namun bagi aku, cara yang terbaik nak atasi masalah ini adalah kita pasang cd bacaan al-qur'an lepas tu dengar dengan teliti dan cuba hayati bacaannya. kalau tak ada cd al-Qur'an, cd nasyid ataupun zikir pun boleh jugak. insya Allah hati kita akan tenang dan taklah marah2 sgt kat org lain. ingatlah dengan zikrullah itu boleh menyebabkan hati menjadi tenang. bukan hanya ketika jem, ketika suasana lain yang menyebabkan kita tidak tenang pun kena ingat zikrullah banyak2.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...