Friday, September 3, 2010

LAILATUL QADR MALAM TADI???

hari ni cuaca tak panas. nak kata mendung pun tak juga. tapi memang tak panas lah. aku balik rumah dengan anak pun selesa je... turun dari kereta nak ke rumah rasa tenang dan selesa, tak seperti biasa panas dan hangat.


apakah malam tadi adalah malam khairun min alfi syahr? wallahu 'alam. tapi kalau ikut tandanya betul dah ni! beruntunglah orang yang dapat melaksanakan ibadah pada malam lailatul qadr dengan sebanyak2nya. sama ada semalam atau malam2 lepas atau malam2 akan datang kita tak tahu. yang penting masuk sepuluh malam terakhir ni kena buat pecutan dari segi ibadah.

berjagalah di waktu malam dengan melakukan ibadah seperti solat sunat tahajjud, hajat, tasbih dsb. juga boleh berzikir, baca al-qur'an dan baca buku2 ilmiah islam. yang penting kita jangan tidur pada 10 malam terakhir sebanyak yang kita tidur pada malam2 lain. Ulama2 ramai berpendapat malam lailatul qadr ada pada salah satu malam di 10 malam terakhir Ramadhan.

tak lama lagi kita nak sambut raya. aku tengok banyak signboard kat sekitar bandar Kota Bharu mengingatkan kita supaya berhati-hati dijalan raya. nanti aku masukkan gambar signboard kuning tersebut. baguslah buat macam tu, biar orang yang gelojoh dan suka pandu kenderaan laju tu beringat sikit. jalan raya bukan tempat berlumba, kalau nak berlumba lumba masuk kubur dulu. begitulah lebih kurangnya bunyi salah satu signboard yang aku sempat baca. kalau orang yang baca tu ada hati,akal dan perasaan mesti dia berhati-hati ketika memandu.

buat isteriku dan juga insan lain yang nak balik beraya tu hati-hatilah di jalan raya. orang tersayang sedang menunggu dengan penuh harapan dan kasih sayang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...