Tuesday, April 26, 2011

KEBAIKAN vs KEBURUKAN

di dalam dunia ini ada perkara yang baik dan ada perkara yang buruk. Allah S.W.T. tidak menjadikan sesuatu itu baik belaka, atau buruk belaka. kecuali ada benda yang baik dan ada benda yang buruk. 

kita sebagai manusia perlu menggunakan akal fikiran yang dianugerahkan Allah ini disamping berpandukan wahyu al-Qur'an dan al-Sunnah untuk memilih mana yang baik untuk kita amalkan dari segala perkara yang ada dimuka bumi ini. kita perlu mengenalpasti mana perkara yang baik dan mana perkara yang buruk, kemudian bila sudah dapat tahu apa yang baik, maka yang baik itulah kita amalkan. 

untuk mengetahui samada sesuatu itu baik, nak taknak kita kena tahu juga perkara yang buru. ini kerana kalau kita tidak tahu mana perkara yang buruk, maka kita tidak dapat membezakan apa dia ciri2 perkara yang baik dan ap dia ciri2 perkara yang buruk. Justeru itu, perlulah bagi kita mengetahui semua perkara samada yang baik atau yang buruk. 

Allah S.W.T. mengajar kita di dalam Kalam SuciNya (al-Qur'an) mengenai perkara yang baik dan juga perkara yang buruk. Di dalam al-Qur'an, Allah menyebut mengenai Syurga, dan Allah juga menyebut tentang Neraka. begitu juga dengan perkara2 yang lain, Allah menyebut mengenai Pahala dan Dosa, Amal Soleh dan Maksiat, Malaikat dan Iblis, Nikmat dan Azab, Taqwa dan Nafsu. Semua ini memberi pengertian kepada bahawa dalam kehidupan kita seharian juga, kita perlu tahu itu kebaikan sesuatu perkara dan apa dia keburukannya. 

tidak ada sebab bagi kita untuk hanya memberitahu, mengajar, mendidik, mentarbiah orang lain dalam perkara kebaikan sahaja. begitu juga adalah tidak kena kalau kita hanya mendedahkan keburukan sesuatu perkara. sebaliknya kita perlulah mendedahkan kedua2nya sekali, kebaikan dan juga keburukan sesuatu perkara. 

sebagai contoh, apabila kita ingin memberitahu tentang rokok adalah tidak bijak jika hanya memberitahu faedah atau perkara positif yang akan berlaku jika kita tidak merokok. sebaliknya disamping perkara positif, kita juga perlu menerangkan perkara negatif akibat dari tabiat suka menghisap rokok. begitu juga dengan perkara2 lain. 




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...