Thursday, November 6, 2014

BERJIMAT

Baru ku tahu dan sedar rupa2nya mudah saja nak jimatkan perbelanjaan harian. berhenti atau kurangkan makan diluar dan masaklah sendiri makanan di rumah, INSYA ALLAH perbelanjaan anda akan berkurangan dan lebih menjimatkan. 

2-3 minggu ni aku terpaksa masak sendiri makan tengahari dan makan malam. ini kerana isteriku baru saja melahirkan anak. menu makannya pun berubah, hanya boleh makan ikan selar bakar, ikan haruan daging saja. alang2 masak untuk isteriku, aku masak juga untukku sekali. kalau x pandai, aku tanya dia macamana cara nak masak. 

selepas hampir 10 hari aku dapati memang perbelanjaanku menurun. kalau dulu dalam 10 hari ada dalam RM400-RM500 perbelanjaan termasuk makan, minyak kereta, barang2 dapur dan keperluan rumah. Tapi untuk 10 hari ni rasanya aku baru habis RM300. kalau didarab dengan 3 baru RM900. maknanya dalam sebulan aku hanya perlu habiskan RM900 untuk makan dan perbelanjaan harian lain berbanding sampai kadang2 RM1500 sebulan perbelanjaan. ini bermakna aku dah jimat lebih kurang RM500-RM600 sebulan. dan duit lebihan ni bolehlah aku simpan dan masukkan dalam simpanan tabung Haji. 

INSYA ALLAH selepas ni aku akan terus amalkan petua penjimatan yang baru aku sedari ini. barulah hidupku pun rasa tenang sikit dan tak perlu lagi fikirkan tentang masalah kewangan setiap bulan. ku anggap ini adalah rezeki berkat kehadiran puteri kedua dalam kehidupanku dan kami sekeluarga. ALHAMDULILLAH... 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...