Friday, November 21, 2014

HOUSEHUSBAND

aku dah jadi househusband. isteriku beranak dah masuk 33 hari. bermakna dah 33 hari aku jadi househusband. baru ku tahu banyak rupanya tugas di rumah ni. kalau nak disenaraikan memang banyak. cuma yang mampu aku senaraikan seperti dibawah:

1) kemas rumah.
1.1. sapu lantai.
1.2. mop lantai.
1.3. susun meja dan perabot.
1.4. sapu sawang labah-labah. 
1.5. lap perabot.

2) basuh pakaian.
2.1. basuh pakaian.
2.2. jemur pakaian. 
2.3. angkat pakaian.
2.4. lipat pakaian. 
2.5. seterika pakaian.

3) memasak. 
3.1. beli lauk dan sayur.
3.2. siang lauk dan sayur.
3.3. masak nasi dan lauk. 
3.4. hidang nasi dan lauk. 
3.5. basuh pinggan mangkuk. 

itu tak termasuk tugas-tugas lain macam mendodoikan anak, menjaga anak semasa isteri nak mandi, makan. menguruskan anak yang sorang lagi tu. dll. namun, ada hikmah yang aku boleh ambil dengan melakukan tugas-tugas tersebut. yg penting aku rasa lebih rajin dan lebih bertanggungjawab. inilah antara hikmah dan kebaikan bagi orang yang berkahwin dan mempunyai anak-anak. SEKIAN. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...