Wednesday, November 11, 2009

RUMAH OOO RUMAH



Rumah merupakan tempat kediaman setiap manusia. setiap orang pasti mengimpikan rumah kediaman yang besar dan selesa untuk tinggal dan menetap di dalamnya. selain dari menjadi tempat kediaman, rumah juga menjadi tempat berteduh dan tempat perlindungan dari panas dan hujan. rumah juga juga berfungsi sebagai pelindung manusia ketika hendak melakukan urusan peribadi seperti mandi, buang air dan tidur.

setiap rumah mesti ada keperluan asas yang utama iaitu elektrik dan saluran paip air. pada zaman moden ini jarang kita dapati rumah yang tidak ada 2 keperluan asas ini. kalau ada pun rumah orang2 asli dan mereka yang tinggal jauh di pedalaman. mereka masih lagi menggunakan pelita ayam dan air yang di ambil dari telaga. mudah2an satu hari nanti mereka akan dapat menikmati apa yang kita semua nikmati dalam rumah masing2.

di dalam sesebuah rumah biasanya ada ibu, bapa dan anak2. namun ada juga rumah yang hanya dihuni ibu sahaja, kadang2 ada bapa sahaja, kadang2 ada ibu bapa sahaja, kadang2 ada anak2 saja, kadang2 ada ibubapa dan seorang anak saja, kadang2 ada ibubapa dan ramai anak.

alangkah bahagianya dimata kita rumah yang sentiasa ceria dengan gelak tawa ibubapa, anak2 dan cucu. namun ada juga rumah yang hanya sunyi lantaran hanya ibubapa atau salah seorang antara mereka sahaja yang ada dalam rumah tersebut. bagi anak2 yang berjauhan dengan ibubapa, meninggalkan ibubapa di kampung samada sebab bekerja, atau belajar, atau berkeluarga di tempat orang, jenguk2lah orang tua di kampung. paling kurang dalam sebulan balik sekali bertanya orang tua di kampung. Mana tau mereka sakit tapi tak sampai hati bagitahu anak2 nanti dikatakan mengganggu urusan kehidupan anak2.

apa yang penting dalam setiap rumah adalah adanya 'sakinah' atau ketenangan. tiada guna jika rumah besar bak istana dengan kemudahan2 dan peralatan2 yang canggih tapi isinya kosong, rumahnya tidak dihidupkan dengan bacaan al-Qur'an dan perbincangan keluarga yang membina, tetapi penuh dengan hiburan2 yang melalaikan, perbalahan yang berpanjangan, bermasam muka dan berbagai2 perlakuan yang tidak enak...

HIDUPLAH DENGAN PENUH KEBAHAGIAAN... HIDUPKANLAH RUMAH DENGAN BACAAN AL-QUR'AN DAN ZIKRULLAH... ATASI APA SAJA MASALAH DENGAN PERBINCANGAN EFEKTIF... MOGA2 SELAMAT... INSYA ALLAH...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...