Thursday, November 19, 2009

SPM, STPM DAN UPSR


Hari ini keputusan UPSR diumumkan. Hari ini juga adalah hari kedua peperiksaan SPM dan STPM. Murid2, pelajar2, guru2, pegawai pendidikan dan tak lupa ibubapa/penjaga pasti berdebar2 hari ini. Bagi murid2 yg telah menduduki UPSR tahun ini berdebar2 menunggu keputusan, adakah aku lulus??? adakah aku gagal??? adakah aku dapat 5A??? adakah aku tak dapat 5A??? persoalan ini berlegar2 di dalam pemikiran mereka.

guru2 dan ibubapa/penjaga juga pasti tertanya2 adakah anak/anak murid aku dapat 5A???berapa orang dapat 5A??? berapa peratus lulus sekolah aku???

bagi pelajar2 yg menduduki SPM dan STPM pula sedang memerah otak menjawab soalan peperiksaan. Ibubapa yg prihatin tak putus2 berdoa supaya anak masing2 dapat menjawab dengan baik dan mendapat keputusan cemerlang. mana2 pelajar yg berusaha bersungguh2 sebelum menduduki peperiksaan tersebut, insya Allah mendapat kejayaan cemerlang. manakala bagi pelajar yg malas dan belajar sambil lewa saja, biasanya tidak mencapai cemerlang dan kalau lulus pun mungkin cukup2 makan saja.

walau apapun keputusan yg bakal diterima, semua harus pasrah dengan takdir yg telah Allah tentukan. murid, pelajar, guru, ibubapa, pegawai pendidikan dan siapa saja yg prihatin dengan isu2 pendidikan negara kita perlu menerima keputusan dnegan hati yg terbuka. pepatah Arab ada menyebut: man jadda wajada barangsiapa yg berusaha maka dialah yg akan mendapat hasil jyg cemerlang. justeru itu, tahniah kepada mereka yg beroleh kejayaan, dan bagi mereka yg kurang berjaya jgn berputus asa, cuba lagi dan teruskan berusaha... perjalanan hidup anda masih panjang (jika diizinkan Allah)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...