Tuesday, April 6, 2010

anak kecil SOLAT

semalam aku sempat memerhatikan seorang anak kecil solat disebelah ayahnya. ayahnya rukuk, dia pun rukuk, ayahnya sujud, dia pun sujud, begitulah hingga selesai solat. dalam memerhatikan anak kecil itu, kadang2 aku tertawa dalam hati. anak kecil tadi seboleh2nya mahu meniru perbuatan ayahnya. cuma kadang2 di beberapa rukun tertentu anak tadi tidak dapat meniru 100% perbuatan ayahnya.

jari kaki ayahnya dibengkokkan ketika sujud, tetapi anak tadi hanya membongkokkan jari kaki sebelah kanan saja. begitu juga bila ayahnya berada dalam keadaan iktidal, anak kecil tadi tidak berdiri lurus, kerana dia tahu lepas tu kena turun sujud pula. 'ralit' aku memerhatikannya.



teringat sebuah hadith Nabi yang mafhumnya lebih kurang berbunyi: ajarlah anak kamu solat pada usia 7 tahun ...... seawal usia 7, ataupun kalau ikut sekolah darjah 1 kita sudah disuruh oleh Penghulu kita supaya mengajar anak solat. betapa ibadat Solat itu amat penting dan amat berat sehinggakan perlu diajar sejak kecil lagi.

Solat itu tiang agama. manusia yang menjaga solatnya Insya Allah takkan mudah hanyut dan sesat dalam arus tipudaya hidup di dunia. Solat itu juga sebagai pendinding diri dari melakukan dosa dan maksiat. "innassolaata tanha 'anil fahsyaa'i wal munkar"

individu yang sentiasa menjaga solat pasti akan merasai ketenangan jiwa dan hidup tidak gundah gulana. walaupun dia tidak berharta berjuta, atau berkereta besar mercedes atau BMW malah Honda, namun jiwanya bebas merdeka dan mulia. hatinya sibuk dengan zikrullah, mengingati kebesaran Allah dan menginsafi kelemahan dan kehinaan diri.

Solat juga perisai diri dari terlibat dengan gejala sosial yang buruk, jahat dan hina. orang yang menjaga solatnya, takkan mudah terjerat dengan 'sundal'nya permainan dunia meliputi hiburan melampau ala barat dan satanism, kegiatan rempit jalanan kutu hina, lembah pelacuran menuju lubang neraka, perjudian merosakkan harta dan hubungan keluarga, minum arak mabuk kencing setan gondol dan pelbagai aktiviti2 'sundal' hiasan syaitan buat manusia supaya bersama2nya dalam neraka.

oleh itu, jagalah solat kita. ia hubungan antara kita dengan DIA... YANG MAHA ESA, YANG MAHA KUASA... kerana kita semua adalah hambaaaaaaaa!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...