Monday, April 26, 2010

solat berjemaah itu lebih afdal dari solat seorang diri. solat berjemaah dapat pahala lebih dari solat fardi (seorang diri).

tapi, solat berjemaah pun ada kesulitannya. bayangkan anda sedang khusyuk solat tiba2 terdengar bacaan dari makmun lain dengan agak kuat. sudah pasti anda akan berasa sedikit gelisah dan tak puas hati. inilah yang berlaku kat masjid kampung aku. tiap kali pergi solat kat masjid, mesti ada orang tua tu yang bacaannya agak kuat. kalau dia tu tok imam tak apalah. ini dia pun makmun macam aku juga... macammana ni???

ada sorang lagi masih budak tapi tak berapa betul kepalanya. bacaan dia pun agak kuat2. kadang2 tu dia ikut bacaan imam, haru sungguh jadinya! abang dia yang sorang lagi macam tu juga, tak berapa betul. bila solat dia asyik tengok kat orang lain... musykilnya!



kadang2 bila pergi solat kat masjid aku tengok dulu yang nak duduk kat sebelah aku. kalau orang yang bermasalah macam diatas, aku ikhtiar cari tempat lain. kalau orang tu duduk disebelah kanan, aku pergi sebelah kiri, begitulah sebaliknya. kena ikhtiar tak mahu bagi solat kita terjejas dek perlakuan orang2 yang bermasalah tu. kalau terpaksa, barulah aku duduk sebelah org2 tu... tapi dalam hati (Ya Allah, tabahkan hatiku duduk sebelah orang macam ni...)

itulah perihal solat berjemaah kat masjid kampung aku tu. jemaahnya bolehlah sampai 3 @ 4 saf yang panjang. tapi makmunnya ada yang ok... ada juga yang tak ok. kesian...

cuma yang peliknya, membuatkan kadang2 aku terfikir orang bermasalah macam tu rajin pulak pergi solat berjemaah di masjid. orang yang nampak ok ramai lagi yang tak hiraukan solat berjemaah. bilal duk azan diorang sempat lagi main dam haji kat kedai atau mana2 wakaf. yang lain tu sibuk melepak dan bermain2 lagi. malu la kepada orang yang tak berapa sempurna tapi rajin solat berjemaah.

kenapa ramai yang tidak menyahut seruan azan bilal negajak pergi solat berjemaah? kenapa tak boleh tinggalkan sekejap pekerjaan kita (kalau yang ada kerja), atau tinggalkan terus perbuatan sia2 macam main dam tu. terus pergi masjid atau surau bila dengar azan...

AKU PUN NAK PERGI SURAU DAH NI... BILAL DAH AZAN... WASSALAM.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...