Monday, April 5, 2010

BAYAR UNTUK KESELESAAN

Hari ni aku x sihat. sakit tekak, telinga dan demam. aku pergi klinik kerajaan nak dapatkan ubat dan juga MC. kalau ikutkan nak pergi klinik swasta je, tapi memandangkan majikan x berapa nak terima MC swasta aku pun pergilah jugak klinik kerajaan.

aku beratur nak daftar kat klinik jam 8 pagi. aku kira awal dah ni pergi klinik tapi kena beratur jugak. tunggu no naik pukul 9.30 pagi, dah sejam setengah aku tunggu. lepas dapatkan rawatan, minta MC. Tapi MC hanya doktor yang boleh bagi, yang rawat tadi MA saja, jadi dia suruh jumpa doktor kat bangunan sebelah, klinik ibu dan anak. aku pun pergilah letak kad kat situ dan tunggu lagi.

jam dah pukul 10.45 pagi, nama aku x dipanggil lagi. aku dah la x berapa sihat, kena tunggu lama lagi. aku pun buat keputusan drastik keluar dari klinik tu dan pergi ke klinik swasta. PERSETAN dengan klnik kerajaan tu... tunggu berapa banyak lama la nak dapat MC. masuk klinik swasta, jam 11. 15 minit kemudian dah siap bagi ubat. walaupun dikenakan bayaran RM28.00, tapi aku puas hati. ubat dapat cepat, MC pun dapat. samada majikan nak terima atau tidak, itu belakang kira. Yang penting aku nak balik cepat2 makan ubat pastu tidur.



itulah sedikit senario dalam kehidupan hari ini. untuk mendapatkan keselesaan dalam perkhidmatan kita terpaksa membayar lebih. jika tidak mampu atau tidak mahu membayar lebih, terimalah mutu perkhidmatan seperti diatas.

begitu juga dengan sudut2 lain kehidupan. contohnya, boleh dikatakan setiap rumah ada tv. untuk dapat lebih hiburan dalam televisyen kena melanggan astro, kalau tak tengoklah rtm, tv3, tv8 dan tv9 saja. kalau nak yg macam2 ada kena langgan astro. dalam astro pulak boleh langgan mcm2 pakej pulak.

pengangkutan pun begitu juga. kalau dari KB nak ke KL, boleh naik bas, kereta sendiri atau kapal terbang. kalau nak cepat cepat dan selesa kenalah naik kapal terbang. Tapi bersedialah untuk membayar nilai wang yang lebih. kalau naik bas atau berkereta sendiri pun boleh, tapi lambat sampai dan penat sikit.

begitulah kehidupan kita seharian. untuk mendapatkan lebih keselesaan dan kelegaan, kita terpaksa membayar dengan harga yang agak mahal dari biasa. kesianlah kepada orang yang kurang berada, hidup susah, mati pun harap2 jgnlah susah!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...