Wednesday, April 28, 2010

MEMBACA JAMBATAN ILMU


Hari ni saya pergi ke Pesta Buku Kelantan yang diadakan di Dewan Jubli Perak, Padang Perdana, Kota Bharu. Pesta Buku ni dah 2 hari berlalu, mula pada 26hb (Isnin) sampai 2hb Mei (Ahahd)iaitu selama seminggu.

Saya pergi dengan bas sekolah beserta dengan murid2 yang dibawa oleh pihak sekolah ke sana. Saya dan 5 guru lain jadi pengawal lah untuk budak2 tu pergi kat Pesta Buku ni. Sebenarnya semalam (kelmarin-bahasa kelate) lagi saya berhajat nak pergi. tapi saya pergi masa balik sekolah tu tak ada tempat nak parking kereta. semuanya penuh sebab kat depan stadium pun ada buat expo pertanian. jadi orang agak 'sumat' dan sesak. saya pun ambil keputusan datang hari ni sambil bawa budak2 sekolah.

kami pergi jam 9 pagi, dan sampai kat sana dalam pukul 9.15 pagi, ambil masa 15 minit je perjalanan dari sekolah ke sini. memang ramai murid dan pelajar sekolah datang pagi ni bersama guru2 pengiring masing2.



dewan Jubli Perak ni bagi saya agak sempat dan tak berapa sesuai nak buat pameran atau jualan kat sini. dewan ni penuh dengan budak2, sampai nak berjalan pun susah. kat depan tu, ada pentas untuk pengacara dan juga penganjur. diadakan juga soalan kuiz untuk pengunjung menjawab. pagi ni soalan2 yang diberikan majoritinya dijawab oleh murid2 dari sekolah saya. bangga jugalah rasanya sebab anak2 murid saya berani dan bijak.(heheheh...)

saya berada dalam dewan tu lebih kurang 1 jam. lepas tu turn bawah nak pergi bayar buku yang dibeli. saya beli 1 je buku " Quran Saintifik" oleh Dr Danial Zainal Abidin. best gak buku ni, ia mengemukakan penemuan sains membuktikan kebenaran wahyu Allah dalam al-Qur'an. (siap promote lagi tu...)

saya turun saja kat dalam khemah bawah tu, MASYA ALLAH... ramainya budak2 nak bayar buku. bila dah ramai sangat tak jadi beratur dah. mereka semua ber'bulat' mengelilingi cashier nak bayar harga buku masing2. kat dalam ni pulak kipas tak berapa banyak, air-cond pulak macam tak berfungsi. keadaan sangat panas. budak2 tu termasuk saya dan guru2 lain dah berpuluh, sampai macam mandi peluh. siap boleh lap muka lagi.

saya beratur kat cashier untuk guru. kena beratur lebih dari setengah jam. saya beli 1 jebuku, tapi ada pulak guru sama sekolah minta saya tolong bayarkan buku dia juga. katanya dia nak pergi ambil hadiah untuk sekolah yang disediakan oleh pihak penganjur. terpaksalah saya memikul beban ni untuk sementara. dari 1 jadi 4 buku, termasuk 3 carta besar. Adoooi... lenguhnya!

lepas je bayar harga buku, terus keluar jam dah pukul 11.10 pagi. janji dengan budak2 tu pukul 10.50 pagi mesti tunggu bas kat luar tapi diorang pulak yang tunggu saya. nasib baik bas tak sampai lagi, kalau tak kena balik jalan kaki la... atau telefon cikgu lain datang ambik. huhuhu...

walau apapun puas hati la jugak hari ni dapat pergi kat Pesta Buku ni... kena baca la buku ni sampai habis kerana MEMBACA JAMBATAN ILMU!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...